Peperprofessional Jorg Dijkmans regelt jouw gehele vakantie

In elke ‘Peperpraat’ portretteren we in de serie ‘Peperprofessionals’ een zelfstandige ondernemer uit De Buitenpepers. Dit keer reisadviseur Jorg Dijkmans.

Hij zit vol verhalen over mooie reis-bestemmingen en tevreden klanten. Maar ook over de coronacrisis, waarin zijn bedrijf volledig stil kwam te liggen. Ondanks de gekte die hierbij ontstond, behield hij zijn humor en kijkt hij weer hoopvol naar de toekomst. Tijd voor een gesprek met Jorg Dijkmans, mobiel reisadviseur van TUI at Home, al een jaar of tien woonachtig in het apparte-mentencomplex aan de Wethouder Schuurmanslaan.

Reiswereld bleef mij trekken

Vijftien jaar lang werkte Jorg bij het Arke-reisbureau naast de ING bij winkelcentrum De Rompert. Jorg: ‘Ik heb me opgewerkt van stagiaire naar medewerker naar manager. Op een gegeven moment wilde ik iets anders. Via een uitstapje naar de horeca en het hotelwezen en later naar de media-wereld, begon de reiswereld weer te kriebelen. Als je eenmaal in de reiswereld hebt gewerkt blijft het trekken. Het is een soort van ziekte; dat raak je nooit meer kwijt.’ Anderen moedigden hem aan om voor zichzelf te beginnen. Jorg: ‘Ik belde mijn oude werkgever TUI (ontstaan uit een fusie van Arke en Holland Inter-national, red.) voor een functie als mobiel reisadviseur bij TUI at Home. Omdat ze me kenden was dat zo geregeld. Sinds zes jaar heb ik een fran-chisecontract bij TUI en werk ik onder hun vlag. TUI is mijn hoofdmerk, maar naast hun reizen verkoop ik ook reizen van zestig andere reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen. Meer dan genoeg keus dus.’ 

Altijd bereikbaar voor klanten

‘Het werken als zelfstandige voor een marktleidende organisatie heeft vele voordelen. Ik run mijn eigen toko en tegelijkertijd voel ik me verbonden met die club. Ik ken daar zoveel mensen. En daarnaast word ik gefaciliteerd met informatie en nieuwe ontwikkelingen.’ Voor klanten is  Jorg 24/7 bereikbaar. ‘Juist ’s avonds en in het weekend gaan mensen op zoek naar een reis. Dan ben ik ook bereikbaar. Ik werk vanuit huis via mail, telefoon en WhatsApp en ga ook vaak naar klanten toe. Ik pas de communicatie aan op wat de klant prettig vindt. Laatst heb ik een hele rondreis via de WhatsApp geregeld. Dat werkte voor deze klant prima. Andere klanten mailen liever en weer anderen hebben graag dat ik bij hen thuis kom. Dat maakt het ook zo afwisselend.

Up-to-date informatie

Ik heb nu heel ander contact met klanten, dan toen ik op het reisbureau werkte. Het contact is veel persoonlijker. Ik vind het heel belangrijk om klanten te ontzorgen. Ik zeg altijd: ‘ik regel alles, je hoeft alleen maar je koffer te pakken’. Zo zorg ik dat alles klopt, dat ze zijn ingecheckt, dat ze up-to-date informatie hebben over coronamaatre-gelen, et cetera. Soms zit ik nog tot ’s avonds laat te bellen. Gisteren nog belde een klant vanuit Spanje met de vraag of ze zich nog moesten laten testen voor de terugvlucht. Dat zoek ik dat meteen uit, zodat de klant weet waar hij aan toe is.’ 

Alles moest geannuleerd worden

Het afgelopen anderhalf jaar was ook voor Jorg een bizarre tijd. Jorg: ‘De hele wereld ging op slot, dat hadden we in de reisbranche nog nooit meegemaakt! Alle boekingen moesten geannuleerd worden. Een bedrijfsuitje voor vijftig man, de marathon van New York voor 35 personen, alles ging eruit. Ook een huwelijksreis moest meerdere keren verzet worden. Ik vond dat vooral heel vervelend voor de klanten zelf. Maar ik heb vaak hele begripvolle klanten, die zeggen dan ‘het komt wel goed’.’ Tegelijkertijd betekende al die annule-ringen geen inkomsten. Jorg: ‘In ons vak krijg je alleen betaald als de klant is vertrokken. Er kwam dus niets meer binnen. Gelukkig was er de financiële steun van de overheid.’ Zijn werk kwam niet stil te liggen, want het omboeken en annuleren zijn tijdrovende klussen. Daarnaast benutte Jorg deze periode om zich goed in te lezen in alle nieuwe maatregelen en nieuwe bestemmingen te ontdekken.

Naar Mongolië? Zeg het maar!

Het reisaanbod van Jorg is heel divers en wereldbreed. Van een weekendje weg in Nederland tot een all-inclusive reis onder de Spaanse zon of een rondreis door Mongolië. Niets is hem te gek. Een hotelvakantie op de Antillen, een stedentrip, een rondreis door Brazilië of een huttentocht in de Alpen, zeg het maar. Ook voor cruises kun je bij hem terecht, bijvoorbeeld in het Caribisch gebied of de Middellandse zee. Jorg: ‘Ik heb zelf meerdere cruises gedaan en weet daar veel over te vertellen. Mensen denken vaak dat dat alleen voor senioren is, maar in het Caribisch gebied zie je ook veel jonge stellen met kleine kinderen cruisen.’

Waardering

De passie waarmee hij over zijn werk vertelt: het kan niet anders dan dat zijn werk zijn hobby is. Het dienstverlenen-de zit in zijn natuur. Hij onthoudt moeiteloos wat mensen fijn vinden tot in de kleine details en regelt dat de volgende keer zonder dat de klant erom hoeft te vragen. Het levert vaak blije en verbaasde gezichten op. Jorg: ‘Die kleine attenties maken mensen blij. En mij dan ook. Service verlenen is mijn passie. Ik wil dat mensen onbezorgd op reis kunnen. Hierdoor ontstaan soms hele leuke contacten met klanten. Soms krijg ik ineens een vakantiefoto via de app of krijg ik koffie met gebak als ik bij ze thuis kom. Dat hoeft echt niet, want ik doe gewoon mijn werk. Maar het geeft aan dat mensen waarderen wat ik doe.’ In de jaren vóór de coronacrisis heeft Jorg een uitgebreid klantenbestand kunnen opbouwen, waaronder particu-lieren, bedrijven en ook veel BN’ers. Door heel Nederland weten ze hem intussen te vinden.

Advies passend bij de klant

Jorg: ‘Ik ben eerlijk in mijn adviezen. Soms komen mensen zelf met een voorstel voor een reis of hotel. Als ik denk dat dit niet past bij de klant, dan zal ik dat ook zeggen. Van vaste klanten weet ik wat ze leuk vinden. Maar ook als een goedkoper hotel beter past bij deze klant, dan zal ik dit adviseren. Een tevreden klant staat altijd voorop.’ Gelukkig gaat de wereld weer langzaam open en maken mensen weer reisplan-nen. Jorg: ‘Er is enorme behoefte om er weer op uit te trekken. Sinds eind mei stromen de boekingen gelukkig weer binnen. Voor de testreis van TUI in mei dit jaar waren 180 stoelen beschikbaar en 65.000 mensen meldden zich aan! Zo graag willen de mensen weer weg. Momenteel is er veel vraag naar reizen naar Curaçao, omdat dat land code geel heeft. Maar ook boekingen in Neder-land worden veel gedaan. De rest van het jaar verwacht ik een kleine inhaal-slag. Het verlies aan omzet zal nog niet helemaal rechtgetrokken worden dit jaar. Dat zal wel een paar jaar duren.’

Duurzaam reizen

Wat mensen vaak niet weten is dat je niets extra’s betaalt als je bij hem boekt. Jorg: ‘Of je het nou zelf boekt op inter-net of bij mij, dat maakt niets uit voor de prijs. Dezelfde prijs en meer service’. Sinds een paar maanden heeft TUI het label Fairtravel. Hierbij gaat het onder meer om duurzame hotels, gebruik makend van lokale leveranciers, steun aan lokale bevolking en zuinigere vliegtuigen. Ook bieden ze met hun Fairtravel aanbod een groener alternatief voor (vlieg)vakanties.

Eigen reisplannen

Zelf heeft Jorg nog geen vakantieplannen. Misschien gaat hij nog een dag of tien naar de zon. En als zijn klanten genieten van hun vakantie, dan geniet hij daar zelf ook van.   Wil je meer weten? Bel Jorg Dijkmans, tel. 06-42278708 of mail hem via jorg.dijkmans@tui.nl  of kijk op https://tuiathome.nl/jorg-dijkmans/  Het Fairtravel aanbod vind je onder www.tui.nl/fair-travel

Caroline Timmermans