Zeven van de tien meest onveilige verkeersknelpunten in onze stad liggen in onze wijk Noord

(Bron: Raadsstukken)

Van de tien meest onveilige verkeerslocaties in onze stad zijn er maar liefst zeven te vinden in de wijk Noord. De volgende informatie over die locaties is te vinden in de documenten voor de gemeenteraad van 6 april. In deze Top 10 staan de locaties met de vastgestelde en geregistreerde ongevallen uit de periode 1 januari 2014 tot en met 31 december 2019.

  1. Rotonde Klokkenlaan-Rompertsebaan-Sint Teunislaan (32 ongevallen waarvan 7 met letsel). ‘De onveiligste rotonde van Brabant’, sinds 2016 met tweerichtingsfietsverkeer. In 2018 zijn extra veiligheidslampjes aangebracht. Omdat er nog altijd regelmatig ongelukken plaatsvinden op deze rotonde, blijft de gemeente deze rotonde monitoren.
  2. Kruising Bruistensingel-Zevenhontseweg (23 ongevallen, 7 met letsel). Ook deze kruising heeft tweerichtings fietspaden. In 2020 is een verhoogde fietskruising aangelegd. 
  3. Rotonde Aartshertogenlaan- Rompertsebaan (19 ongevallen, 6 letsel). Ook deze drukke rotonde heeft tweerichtings fietspaden. De onveiligheid van de lay-out van de rotonde is meerdere keren onderzocht.
  4. Kruising Bruistensingel-Eerste Reitschedreef (17 ongevallen, 2 letsel).  Veel ongelukken in 2017; in 2021 wordt de kruising aangepast.
  5. Kruising Rompertsebaan-Zevenhontseweg (14 ongevallen, 9 letsel). Een drukke T-kruising met tweerichtings fietspad. In 2021 is er een verhoogde kruising voor het tweerichtingen fietspad aangelegd.
  6. Parkeerterreinen Rompertpassage (13 ongevallen, 1 met letsel). Dit zijn voornamelijk parkeerongevallen. De gemeente voert toezicht uit.
  7. Rotonde De Harendonkweg-Sint Teunislaan (11 ongevallen, 7 letsel). Rotonde waar voorheen fietsers geen vrijliggend fietspad hadden. In 2018 zijn vrijliggende fietspaden rondom de rotonde gerealiseerd. Het aantal ongevallen met kwetsbare verkeersdeelnemers is afgenomen.

Tweerichting verkeersrotondes                                  

Uit de informatie aan de gemeenteraad: In ’s-Hertogenbosch hebben we veilige fietsroutes. Hiermee stimuleren we het fietsgebruik. De gemeente ’s-Hertogenbosch heeft de afgelopen jaren vaker de verkeersveiligheid van rotondes met tweerichtingsfietsverkeer onderzocht. Diverse rotondes zijn getoetst op (landelijke) eisen en richtlijnen, er zijn gegevens over ongevallen geanalyseerd en er zijn observaties gehouden. Uit de onderzoeken komt naar voren dat de (onderzochte) rotondes in ’s-Hertogenbosch voldoen aan de inrichtingseisen. Daarnaast is geconcludeerd dat dergelijke rotondes niet leiden tot meer ongevallen. Het onderzoek geeft dan ook geen aanleiding om dit soort voorzieningen te heroverwegen.’