Tekst: Gabbie van der Kroef, met dank aan Johan Strang en Marjolein Pullens
Tijdens twee workshops op 5 en 11 september in het Pierson College, georganiseerd door de gemeente ’s-Hertogenbosch, hebben 76 bewoners hun vragen en zorgen geuit over de plannen van de gemeente om een nieuwe woonwijk te bouwen rond het station Oost en het huidige Transferium aan de Stadionlaan. Deze twee bijeenkomsten waren het vervolg van een eerdere inloopbijeenkomst over de plannen voor de nieuwe woonwijk op 26 juni in stadion De Vliert.
Op 5 en 11 september kregen de bewoners aan drie thematafels volop de ruimte om al hun vragen te bespreken. Het was de gemeente er in deze bijeenkomsten om te doen om zoveel mogelijk informatie van bewoners en belangstellenden op te halen. Projectleiders van de gemeente gaven zoveel mogelijk informatie en noteerden vragen en opmerkingen. Dat gebeurde rond drie thema’s: ‘wonen’, ‘mobiliteit en groen’, en ‘gezondheid en voorzieningen’. Bij de tafel rond het thema ‘wonen’ kregen de bewoners verschillende moodboards met foto’s te zien. Dat leverde reacties op rond verschillende plaatjes rond de bouw van vier woontorens bij het station Oost en de inrichting van het nieuwe Vliertpark, tussen de afgesloten Aartshertogenlaan en nieuwbouw aan de Stadionlaan. Aan de twee bijeenkomsten deden ook enkele bewoners uit De Buitenpepers mee.

Bouw van de nieuwe woonwijk start al in 2027
De gemeente wil al in 2027 starten met de bouw van een nieuwe woonwijk De Vliert. Uiteindelijk komen er ruim tweeduizend woningen in het gebied rond het NS-station Oost, bij het huidige transferium en bij het stadion De Vliert. De aanpak kent twee fasen. De eerste fase gaat om het gebied bij het station en het huidige transferium. De tweede fase omvat het gebied ten oosten van het stadion. In het plan is 70% ‘betaalbare woningen voorzien’ en 30% ‘vrije sector’. De bouw van de nieuwe woonwijk past bij de brede aanpak door de gemeente van de woningnood in onze stad. Denk aan de plannen voor de Spoorzone bij Boschveld en het voormalige Weener XL-terrein bij Orthen-Links.
Het Rijk stelt subsidie beschikbaar voor de bouw van een groot ‘parkeerhuis’, dat tegenover het stadion kan komen en voor een nieuwe tunnel onder het spoor richting De Herven, voor fietsers en voetgangers. De nieuwe parkeergarage is niet alleen bedoeld voor de bewoners van een groot deel van de geplande woningen aan de Stadionlaan, maar ook voor de bezoekers van deze woningen en tevens als een nieuw transferium. De gemeente wil hier een zogenaamde ‘mobiliteitshub’ van maken, waar ook de stadsbus komt en bijvoorbeeld scooters en/of fietsen kunnen worden gehuurd.
Veel vragen en suggesties rond uiteenlopende onderwerpen
De workshops op 5 en 11 september verliepen in een rustige en open sfeer. Dat kwam ook door de goede organisatie van de bijeenkomsten en het luisteren door de projectleiders. Het gesprek aan de drie tafels sprong wel regelmatig van de hak op de tak, omdat er veel vragen waren rond verschillende onderwerpen. Van de parkeeroverlast rond de Aartshertogenlaan tot de verkeersonveiligheid en geluidsoverlast op de uitvalswegen tot vragen en zorgen over de onveiligheid ’s avonds bij het station Oost. De aanbevelingen en suggesties vanuit bewoners staan hieronder op een rijtje.
Aanbevelingen over invulling van de voorzieningen en het Vliertpark
In de plannen zijn onder meer bij het station Oost op de onderste lagen van de bebouwing (‘de plinten’) voorzieningen voorzien. Suggestie: ga over de precieze voorzieningen pas later bij de bouw in gesprek met de toekomstige bewoners, bijvoorbeeld over de behoeften en wensen rond kinderopvang, een buurtkamer of -café of een Repaircafé. Dat geldt ook voor de inrichting van het nieuwe Vliertpark: invullen graag samen met de toekomstige bewoners.
Aanbevelingen over de sociale onveiligheid rond het station Oost
Besteed meer aandacht aan de sociale onveiligheid rond het station Oost in de avonduren. Vooral voor ouderen en vrouwen is dit nu ’s avonds een onveilige omgeving. Aandacht voor sociale veiligheid is ook nodig bij de geplande tunnel voor fietsers en voetgangers van het Stadion De Vliert naar De Herven. Vanwege die sociale (on)veiligheid: overweeg om een ‘buurtsupermarkt’ op te nemen in de plannen. Daarmee voorkom je ook extra verkeer naar de winkels in de nabijgelegen buurten, zoals De Buitenpepers en Hintham.
Aanbevelingen over de verkeersonveiligheid, de geluidsoverlast en de parkeeroverlast
Omdat er meerdere grote projecten gepland zijn rond de as ‘Zandzuigerstaat-Stadionlaan’, denk aan de Spoorzone, het terrein van de voormalige Weener XL en de nieuwbouw bij Station Oost, is het nodig dat de gemeente kijkt naar de gevolgen voor het verkeer in de gehele wijk Noord. En vooral naar de verkeers(on)veiligheid en de geluidsoverlast op en rond de Zandzuigerstraat, Bruistensingel en de Stadionlaan.
Wellicht zijn er aanpassingen nodig op de kruisingen. Dit geldt niet alleen voor de grote kruisingen bij het Station Oost: de kruising van de Zandzuigerstraat met de Bruistensingel en de kruising Bruistensingel-Grobbendoncklaan-Aartshertogenlaan-Stadionlaan, maar ook voor de kruising van de Bruistensingel met de Zevenhontseweg.
Er komen in de nieuwe wijk De Vliert een beperkt aantal parkeervoorzieningen voor bezoekers. Dit kan gevolgen hebben voor de parkeerdruk in de omliggende wijken zoals de Buitenpepers. Dit moet goed worden bekeken. Als er aanpassingen in het parkeerregime nodig zijn, dan zal dit in overleg met de bewoners van bijvoorbeeld de Buitenpepers moeten gebeuren.
Aanbevelingen over het bouwen van de woningen en het groen in de nieuwe wijk
Geef extra aandacht aan het bouwen met natuurlijke materialen, gebruik groen bij de bouw van de woningen, ook graag aandacht voor de vergroening van de nieuwe buurt en de biodiversiteit in en rond het Vliertpark.
Het groen in de nieuwe wijk en in de directe omgeving moet een groot aandachtspunt zijn, met name de verbindingen tussen het bestaande groen in de wijken en langs wegen met het groen in De Heinis en het Prins Hendrikpark en het groen in het nieuwe Vliertpark.
Aanbevelingen over de groene binnentuin nabij het Vliertpark
Denk ook aan ontmoetingsplekken voor zowel jongeren en ouderen, eventueel met een ’s avonds afsluitbare binnentuin bij de nieuwe woningen tussen de Stadionlaan en de Aartshertogenlaan.
Blijf met bewoners in gesprek, juist over de verdere invulling van de concrete bouw van de buurt, niet alleen over de bouw, maar ook over de voorzieningen en het groen.
Hoe verder?
De gemeente verwerkt alle informatie uit de bijeenkomsten in een nieuw document. Dit document komt naar verwachting in de tweede helft van november beschikbaar. Dan wordt het vier weken ter commentaar gelegd, zodat iedereen hierop kan reageren. Aan de hand daarvan beslist de gemeente naar verwachting in april 2025 over de verdere voortgang over de nieuwe woonwijk.
Meer informatie?
Heb je vragen n.a.v. dit artikel? Mail dan naar debuitenpepers@gmail.com
Voor meer informatie, kijk je op de speciale website van de gemeente over de gebiedsontwikkeling rond De Vliert: www.denbosch.nl/nl/projecten/de-vliert
Via de nieuwsbrief over De Vliert kun je regelmatig informatie krijgen over de ontwikkelingen rond de nieuwe woonwijk. Aanmelden voor de nieuwsbrief kan via deze link: http://c.spotler.com/ct/m3/k1/XVi3OjaY56fP5EMoR4N1VTwfD1z_zhtrdB-fzB3fGD6vKaejzy7GgILlqQnXlfsX/Uey9n2ssIgGbMr4

Meer van deze verhalen
Wie doet wat in De Buitenpepers? Hier staan alle actuele contactgegevens
Concept ontwikkelkader woonwijk De Vliert ligt vier weken ter inzage
‘Open brief’ van drie kwartiermakers aan het bestuur van de Vereniging Kontaktgroep De Buitenpepers
Gezocht: wie wil er meewerken aan onze (nieuwe) buurtactiviteiten in 2025?