Peperprofessional Jeremie Cornelissen: ‘In ieder portret zit een ziel, het is betekenisvol en persoonlijk…’   

In elke ‘Peperpraat’ portretteren we in de serie ‘Peperprofessionals’ een zelfstandige ondernemer uit De Buitenpepers. Dit keer een kennismaking met portrettekenaar en grafisch ontwerper Jeremie Cornelissen.

Tekst: Caroline Timmermans

Een week vóór ons gesprek vertelt hij me op straat dat hij vroeger op school áltijd aan het tekenen was. Hij bleef zo ver achter met lezen, dat ze dachten dat hij dyslexie had, maar hij was enkel geïnteresseerd in tekenen. Ik praat met Jeremie Cornelissen, portrettekenaar en grafisch ontwerper. Het portrettekenen heeft hij vorig jaar weer opgepakt. Door omstandigheden had hij een paar jaar zijn potloden niet aangeraakt. Jeremie: ‘Toen ik zag wat ik gemaakt had, verbaasde ik mezelf over het resultaat. Het ging vanzelf.’

‘In het leger of iets kunstzinnigs’

Terwijl we praten laat hij me op bescheiden wijze foto’s zien van tekeningen en ontwerpen die hij heeft gemaakt. Ik vind ze stuk voor stuk prachtig en verwonder me over zoveel talent. Jeremie: ‘Na de middelbare school wist ik echt niet welke vervolgopleiding ik wilde doen. Mijn interesses liepen enorm uiteen: ik wilde óf in het leger, óf iets technisch óf iets kunstzinnigs. Ik vond de hele wereld leuk en interessant. Omdat ik niet kon kiezen ben ik eerst maar een paar jaar gaan werken. Tijdens die periode was ik heel actief met graffitikunst. Toen al maakte ik portretten op muren, bruggen en elektriciteitshuisjes. Vaak in opdracht van gemeenten.

Dutch Design Week in Madrid

Jeremie: ‘Na een tijdje ben ik een opleiding Detailhandel gaan volgen, om vervolgens op mijn vierentwintigste naar de Design Academy in Eindhoven te gaan. Tijdens die opleiding kregen we allerlei opdrachten van externe organi-saties. Een opdracht vanuit het Ministerie van Buitenlandse Zaken, was het ontwerpen van een logo voor de maand van de Nederlandse Vormgeving in Madrid (Mes del diseño Holandés). Dutch Design staat heel hoog aangeschreven in de hele wereld. Het was dus een soort Dutch Design week in Madrid. Samen met een klasgenoot hoorde ik bij de drie genomineerden. We mochten naar de prijsuitreiking in Madrid. En ik won de prijs.’
Hij zegt het op dezelfde bescheiden toon, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is: ‘De prijs zelf was een werkstage in Madrid. Dat was een geweldig! Het is natuurlijk heel leuk om een prijs te winnen en om in de watten te worden gelegd door de Nederlandse ambassadeur. Maar die werkervaring was het allerbelangrijkst. Daar word je het rijkst van.’

Eigen bedrijf

Jeremie vervolgt: ‘Na de Academy heb ik samen met een vriend een bedrijf opgezet, Design Cloud genaamd. We ontwierpen diverse websites en merken voor grote bedrijven, zoals ALDI en Action. Ik was in ons bedrijf het creatieve brein en ik was altijd opzoek naar achterliggende drijfveren van de opdrachtgever. Op een gegeven moment groeiden we uit elkaar en ben ik uit het bedrijf gestapt. Dat ging me niet in de koude kleren zitten. Ik had echt even een periode nodig om mezelf opnieuw uit te vinden en wilde even helemaal niet creatief bezig zijn. Op dat moment besloot ik om in de techniek te gaan werken. Dat werk gaf mij rust en even geen werkstress.’

Jeremie vertelt hoe hij weer is gaan tekenen: ‘Afgelopen jaar vroeg iemand mij om een portret te tekenen. Ik dacht, ik ga het gewoon weer doen en toen ik ermee bezig was dacht ik: ja dit is het! Het ging vanzelf. Sterker nog, het ging zelfs beter dan vroeger. Ik was er zelf verbaasd over. Toen ik vroeger portretten maakten, zat er meer onrust in en was ik langer bezig om het goed op papier te zetten. Nu gaat het makkelijker. Misschien omdat ik ouder en volwassener ben geworden en meer zelfvertrouwen heb. Mijn vrienden die mij al mijn hele leven kennen, beamen dat. Ik heb meer focus en weet beter wat ik wel en niet wil. Ik kan nu, bij wijze van spreken, tekenen terwijl de kinderen om me heen spelen. Dat had ik vroeger nooit gekund.’

Veel aandacht voor de ogen

Hij laat me prachtige tekeningen zien van zichzelf en zijn dochter Hannah. Jeremie: ‘Waar ik heel veel energie en tijd in steek zijn de ogen, want daar kijk je naar. Daar herken je iemand aan. Ik teken arcerend. Arceren vind ik geweldig om te doen, dat is echt mijn stijl. Ik werk ook alleen met potlood. Ik houd van die eenvoud. Ik kan bij wijze van spreken met een gewoon potlood van de HEMA aan de slag. Soms gebruik ik een heel dun technisch potlood. Daar kan ik heel gedetailleerd mee tekenen. Echt voor het fijne werk, zoals bij kleine portretten.’

Karakteristiek

Jeremie tekent al zijn hele leven portretten:  ‘In  een  portret zit een

ziel, het is karakteristiek. Dat vind ik mooi. Een portret is betekenisvol en persoonlijk. Het zegt meer dan een plaatje waar je niets mee hebt. Binnenkort wil ik ook dieren gaan tekenen, die zijn ook bezield en van betekenis voor anderen. Het lijkt me trouwens fantastisch om die haren te tekenen.’

Betaalbaar

Jeremie maakt zijn portrettekeningen aan de hand van foto’s: ‘Hiermee is de aanschaf van een portret   laagdrempelig  en  betaalbaar. Live portretteren kan ook, maar dat is veel duurder. Ik wil dat kunst toegankelijk blijft voor een breder publiek’.

Seizoenskalender

Eigenlijk kan hij álles tekenen; een motor, iemands handen, noem het maar op. Zolang het betekenis heeft voor hemzelf of iemand anders is het interessant om te tekenen. Op de valreep laat hij me een seizoenkalender zien, die hij tien jaar geleden heeft gemaakt. Per maand staan groenten afgebeeld die uit de volle grond geoogst worden. Ik dacht foto’s te zien van de verschillende groenten, maar als we inzoomen, laat hij me de kenmerkende streepjes van zijn tekenstijl zien. Het zijn allemaal tekeningen! Ik ben sterk onder de indruk van zoveel schoonheid en kunst.

Jeremie besluit: ‘Ik heb weer de spirit te pakken en zin om te ondernemen. Ook dat zit in mij. Ik geef weer ruimte aan mijn creativiteit. Het mag en kan er weer zijn’.

Wil je meer weten of een portret laten tekenen? Kijk op de website van Jeremie Cornelissen:

www.jeremiecornelissen.nl

About Post Author